05:57 | چهارشنبه 11 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
۹ طرح "فولاد" تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود / بومی سازی ۸۲۰ قطعه

1399/07/23 11:19

مدیرعامل شرکت و معاون ایمیدرو :

۹ طرح "فولاد" تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود / بومی سازی ۸۲۰ قطعه

نماد برتر- مدیرعامل فولاد مبارکه و معاون ایمیدرو از بومی سازی ۸۲۰ قطعه و تجهیز استراتژیک در نیمه اول سال و تکمیل ۹ طرح به ارزش ۹۲۱.۵ میلیون یورو و ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۲ خبر دادند.


به گزارش نماد برتر، امیر خرمی شاد معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در جلسه کنترل مدیریت گروه فولاد مبارکه اظهار داشت: بودجه تحقیق و توسعه فولاد مبارکه از 7.2 میلیارد تومان در سال 98 به 48 میلیارد تومان در سال 99 رسیده که حدود 7 برابر افزایش نشان می‌دهد. این شرکت تاکنون 1220 پروژه تحقیقاتی از طریق ارتباط با 20 دانشگاه و مراکز پژوهشی در حال اجرا دارد.



وی با اشاره به اقدامات مطلوب فولاد مبارکه در زمینه بومی‌سازی در شرایط تحریمی افزود: طی 6 ماه نخست سال 820 قطعه و تجهیز استراتژیک برای نخستین بار در این شرکت بومی‌سازی شده است. سال گذشته نیز در 6 ماهه اول 520 قطعه و تجهیز استراتژیک را بومی‌سازی کرده بود. میزان صرفه‌ جویی ناشی از قطعات و تجهیزات بومی‌سازی شده در نیمه نخست سال 98 حدود 56.5 میلیارد تومان بوده و در نیمه نخست سال 99 به 178.8 میلیارد تومان افزایش یافت.  همچنین میزان صرفه‌جویی ناشی از خرید داخلی قطعات و تجهیزات طی نیمه نخست سال 1.5 هزار میلیارد تومان بود.



خرمی شاد ادامه داد: بومی‌سازی قطعات و تجهیزات صنایع در داخل سبب ایجاد کسب‌ وکارهای جدید شده و در نهایت از خروج ارز جلوگیری می‌کند. البته اقدامات بومی‌سازی توسط شرکت‌ها باید در یک شبکه واحد قرار گیرد تا از دوباره‌ کاری‌ها ممانعت شود.



حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با اشاره به طرح‌های در حال اجرا گفت: این شرکت در سال جاری 9 طرح به ارزش 921.5 میلیون یورو و 18.5 هزار میلیارد تومان در حال اجرا دارد که برای 6540 نفر اشتغال مستقیم و برای 41 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند. این طرح‌ها طی سال‌های 99 تا 1402 تکمیل خواهند شد.



وی ادامه داد: طرح 5 میلیون تنی کنسانتره سنگان در خرداد سال جاری توسط رئیس‌جمهور افتتاح رسمی شد و فاز نخست طرح الکترود گرافیتی اردکان نیز با 330 میلیون یورو سال 99 افتتاح می‌شود. مشارکت در اجرای طرح‌های 10 میلیون تنی فولاد در منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس از دیگر برنامه‌های این شرکت است.